10 VRAGEN OVER HET PROFESSIONEEL ZIJN VAN JE RELATIE MET JE LEVERANCIER

1 Zitten dezelfde aankoper en verkoper al vijf jaar of meer tegenover elkaar?

2 Lopen werknemers van je leverancier bij je bedrijf binnen alsof het lijkt dat ze leden van je eigen bedrijf zijn ?

3 Zou het als directielid interessant zijn om eens deel te nemen aan een vergadering met de verkoper van je leverancier om de “sfeer” eens te voelen?

4 Voorziet je leverancier persoonlijke incentives (geschenkjes), bijvoorbeeld op het einde van het jaar (al dan niet gekoppeld aan bepaalde afnamecijfers)?

5 Komt het al eens voor dat, op het moment dat jouw aankoopmensen in het contractproces stappen, er tussen de eigen technische mensen en die van de leverancier al over prijzen is gepraat, waardoor er nog weinig ruimte tot echte onderhandeling overblijft?

6 Zien jouw aankoopleden sommige leden van de leverancier tijdens events op uitnodiging (niet in 2020 natuurlijk)?

7 Ben je niet zeker of je mensen voldoende kritisch zijn om die hoge korting voor veel stuks af te wegen tegen een iets hogere prijs , maar waardoor minder werkkapitaal zal vast komen te zitten?

8 Twijfel je soms of je aankoopdienst voldoende in vraag stelt of wat de aanvragers willen aankopen ook echt noodzakelijk is en of die gouden kranen echt wel moeten?

9 Zou een jaarlijkse meeting tussen de directie van je belangrijkste leveranciers en die van jou een toegevoegde waarde kunnen hebben?

10 Zou het kunnen dat het introduceren van een nieuwe leverancier een objectiever beeld gaat geven over de huidige ?