Bent u zeker dat alle kortingen en voordelen die in uw contract(en) zitten ook finaal gerealiseerd worden?

Wilt u er zeker van zijn dat alle kortingen en voordelen in uw contract gerealiseerd worden? Hou dan rekening met deze 10 aandachtspunten:

  1. Zijn de afgesproken kortingen/voordelen duidelijk meetbaar?
  2. Voorziet u een maandelijkse provisie in uw financiƫle afsluiting zodat u door het jaar weet welk voordeel u mag verwachten en vermijdt dat u op het einde van de periode alle data nog moet gaan opzoeken?
  3. Rapporteert uw leverancier minstens per kwartaal de status van uw korting?
  4. Is er duidelijk afgesproken na hoeveel tijd u uw voordeel krijgt na afsluiting van de betreffende periode?
  5. Indien er zich gedurende de contractperiode een gebeurtenis voordoet, buiten uw wil om, waardoor u de onderste limiet voor uw voordeel niet haalt, is dat dan bespreekbaar met uw leverancier?
  6. Indien u minstens twee leveranciers voor eenzelfde product/dienst hebt, zorgt u er dan voor dat u maximaal de afgesproken voordelen nastreeft uit ieder contract?
  7. Indien u de onderste limiet van uw voordeel (net) niet haalt, bekijkt u dan in detail of dat mogelijk te maken kan hebben met het niet kunnen voldoen aan de afspraken van uw leverancier (bv. door beschikbaarheidstekorten)?
  8. Worden na iedere afgesloten periode de voordelen/kortingen in uw contract herzien i.f.v. de wijzigingen in uw afnamepatroon of de veranderingen in de markt van de leverancier?
  9. Houdt u ergens centraal in uw aankoopsysteem bij welke voordelen/kortingen u onderhandeld heeft zodat u geen enkele vergeet?
  10. Herbekijkt u geregeld lange termijn contracten en evalueert u of eventuele kortingen/voordelen die origineel niet werden opgenomen nu wel gejustifieerd zouden zijn?