Het beschikken over voldoende alternatieve leveranciers kan een grote meerwaarde zijn voor uw organisatie. Ontdek met deze 10 vragen of u hier aan dient te werken:
- Bent u voor sommige producten/diensten afhankelijk van één leverancier?
- Zijn er in de markt alternatieve leveranciers beschikbaar, maar gebruikt u er maar één?
- Zou het uitvallen (zelfs maar tijdelijk) van uw leveranciers de service naar uw klanten in de war sturen?
- Zou u graag een beter zicht hebben op het leverancierslandschap voor die producten/diensten die u koopt om zo alternatieven te vinden?
- Zou het hebben van minstens één extra keuze aan leverancier u meer zicht geven op hetgeen er in de markt gebeurt?
- Geeft een extra aanvoerroute u belangrijke extra mogelijkheden om wat concurrentie in uw onderhandelingen te steken?
- Heeft u wel weet van extra alternatieven maar hebben/krijgen uw mensen geen tijd om op onderzoek uit te gaan en de eerste contacten te leggen?
- Contacteren potentiële alternatieve leveranciers u wel eens, maar wimpelt u dat gemakkelijk af met het argument “geen tijd nu, te druk”?
- Heeft u ooit, lang geleden, afscheid genomen van een leverancier die niet voldeed, maar na zovele jaren nooit overwogen om toch eens te kijken hoe die het nu doet?
- Zou u niet best in uw doelstellingen voor het komende jaar ook de zoektocht naar minstens twee nieuwe leveranciers opnemen?