Heeft u recent afgestemd of uw commerciële contractvoorwaarden marktconform zijn?
10 cruciale vragen over het marktconform zijn van uw commerciële aankoop contractvoorwaarden:
- Zijn uw contractvoorwaarden meer dan twee jaar geleden afgesloten?
- Is uw leverancier overgenomen of is zijn structuur gewijzigd zodat uw contractvoorwaarden niet meer fitten met zijn structuur?
- Is uw leverancier gegroeid en is zijn aankoopmacht versterkt zodat hij nu aan betere voorwaarden kan aankopen? Komt een stukje van zijn voordeel naar u?
- Heeft uw contract clausules die valutawijzigingen opvangen, en zo ja is de relatie EUR/vreemde valuta zwaar gewijzigd sinds de start van uw contract (zoals bij de Turkse Lire)?
- Zitten er in uw contract jaarlijkse prijsaanpassingen (i.f.v. de index), maar kunnen efficiëntieverbeteringen bij uw leverancier die mogelijk absorberen?
- Zou een (tijdelijke) aanpassing van uw betalingsvoorwaarden u helpen om door deze moeilijke tijden te geraken (eerder dan een pure prijsverbetering)?
- Bent u voor bepaalde aankopen al jaren bij dezelfde leverancier omdat u ervan uit gaat dat veranderen een boel administratieve rompslomp en kinderziektes met zich brengt?
- Wordt uw organisatie nog niet (automatisch) verwittigd wanneer uw contract afloopt en wanneer u, rekening houdende met de opzegtermijn, actie moet ondernemen?
- Zijn uw leveranciers allemaal Belgisch, maar zijn er tal van alternatieven over de grens?
- Zijn er bij uw productleverancier(s) alternatieven voor wat u nu koopt, maar heeft u die nog niet besproken?